BasenLisette-ZuidelijkAfrika.reismee.nl

African speed...

Wij hadden gepland de eerste dag de auto op te halen, even 600km te rijden, een grens te passeren en voor het donker aan te komen in Serowe in Botswana, bij het eerste wildpark genaamd Khama Rhino Sanctuary, LOL! Dit is bijna helemaal gelukt, op het voor het donker aankomen, aangezien het ophalen van de auto al lang duurde, wij 1,5 uur bij de grens hebben staan wachten, het om 18.00 donker is en omdat je in het donker erg voorzichtig moet rijden door alle dieren die de snelweg oversteken.
Wij kwamen rond 19.30 aan, de goed verscholen nachtwaker verwelkomde ons en gaf vage aanwijzingen naar onze kampeerplek (park is 8585 hectare). Na een half uur door zand te hebben gecrost kwamen wij bij de kampeerplek aan. Tja, en dan moet je die daktent nog uit zien te klappen en iets eten....
Het eerste koude nachtje beviel zo goed dat wij iets te laat wakker werden. 7 uur is duidelijk te laat in Afrika want de zon was op en alle andere kampeerders waren al op pad. Dus, snel een kop lekkere koffie van een zelf gestookt fikkie en een oud stokbroodje pindakaas naar binnen werken en hup het park in om een paar uurtjes rond te rijden, want rond lunchtijd moesten wij weer op pad. In het park kwamen wij verbazingwekkend veel gave dieren tegen, van giraffes tot kudu's, impala's en natuurlijk de rhino's!
Uiteraard kwamen wij ook weer laat aan bij de volgende kampeerplek door overstekende olifanten (altijd een goede smoes), een diamantmijn waar wij niet doorheen mochten (heel gek), het shoppen bij een Choppies (geen aanrader) en een niet goed werkende tomtom (invoerder). Maar met wat omkoperij mochten wij uiteindelijk de pond nog over en het Khumaga terrein op in het Makgadikgadi Pans National Park waar wij 2 nachten verbleven.
Er stond een flink windje, wat een kampvuurtje lastig maakte, maar onder het genot van een lekker rood wijntje kregen wij de BBQ aan en de tent uitgeklapt. Na een heerlijke BBQ met entertainment (2 Russische buurmannen met 5 man personeel) gingen wij onze daktent in, want de wekker stond om 5.15 voor een vroege game (wild) drive. Één van ons zat midden in de nacht recht overeind met een zaklamp in haar handen omdat ze wild rondrennende apen, grommende luipaarden en hyena's op de auto hoorde...gelukkig bleken het slechts de verschrikkelijke snurkende Russen en de wind te zijn;)
De game drive was super, er bleven giraffes voor onze auto staan, hordes olifanten namen een badje, de eerste hippo's zijn gespot en wij hebben de 4x4 goed uitgetest in (te) veel zand en op (te) steile heuvels.
Grtz,
B&L