BasenLisette-ZuidelijkAfrika.reismee.nl

Chobe rulezz

Onze volgende bestemming was Savuti, midden in het Chobe national park. Omdat de reis van Khumaga naar Savuti te lang zou zijn om op 1 dag te doen hebben wij een tussenstop gepland. Onderweg pakten wij ook nog even Maun mee, het laatste grotere stadje voor de rimboe. In Maun sloegen wij nog even flink in, just in case.

De tussenstop was goed gepland want 1 uur vanaf Maun stopte de snelweg en veranderde in iets wat ooit een plat gestampte zandweg was. Gelukkig was onze stop niet al te ver weg. Na een goede BBQ en leuke vooropgezet tent-in-hut met open badkamer en echt bed, gingen wij de volgende ochtend weer op pad.

Wij waren nog geen 2 uur onderweg toen de weg steeds meer begon te lijken op een grote lange zandbak. Wij hadden het idee dat wij met een speelgoed auto de Parijs-Dakar aan het rijden waren:s Gelukkig kwamen wij heel wat mooie dingen tegen zoals een groene oase in the middle of nowhere met een aantal hippo's!

Om 15.00 kwamen wij aan in camp Savuti, midden in het Chobe national park waar wij opgevangen werden door onze gids genaamd K.G. Er werd meteen voor een koude handdoek en een drankje gezorgd, waarna wij rap moesten omkleden omdat hij ons meteen mee wilde nemen op een game drive...niet vervelend! Wat een ervaring was dat!

Tijdens de game drive hebben wij tientallen olifanten, giraffen, kudu's en impala's gezien. Ook zagen wij de eerste leeuwen die heerlijk aan het zonnen waren. Na 3 uur van mooie vergezichten, dieren en goede uitleg over van-alles-en-nog-wat werden wij teruggebracht naar het camp. Voor het 3 gangen diner hadden wij nog even tijd om te douchen en een drankje te doen aan de bar. Het eten was heerlijk en wij zaten gezellig met alle gasten (totaal 10 en bijbehorende gidsen) aan 1 grote tafel te praten over alle reiservaringen. Na het eten werd er een kampvuurtje gemaakt en hebben wij nog heerlijk nageborreld.

Wij werden de volgende ochtend weer vroeg gewekt door K.G., want om 6.30 uur gingen wij met de volgende game drive mee. Deze game drive was nog spectaculairder dan de vorige. K.G. zette de auto namelijk midden tussen een groep jagende leeuwen, naast een enorme olifant en ongeveer OP een jagend luipaard. Dat leverde dus heel wat mooie plaatjes op!

Bij terugkomst stapte wij snel onder de douche, pakte onze spullen en gingen, geheel onverwachts, nog even heerlijk lunchen. Bas was groot fan van de homemade Boboti.

De wegen rond Savuti staan bekend als één van de slechtste in Botawana, ook de rit van Savuti naar Kasane was dus een feest. Wij zaten vast in het zand en het kostte ons 3 kwartier om er uit te komen (graven, scheppen, zandmatten, stokken ,duwen). Weer een hele ervaring rijker konden we weer verder.

Grtz, B&L

Weetjes:

- Botswana is even groot als Frankrijk maar heeft maar ongeveer 2,5 mio inwoners;

- In Afrika rijden ze links;

- Je kan overal in dollars betalen, is soms zelfs de enige mogelijkheid;

- Hippo's zijn geen aardige dieren en moet je erg voor uitkijken (op land en in het water);

- Impala's worden de McDonalds van Afrika genoemd. Het is fast food voor de roofdieren en er staat een soort van M op hun kont;

- Als je hele auto schud omdat de weg zo slecht is, noemen ze dat een African massage.

- Grensovergangen altijd veel tijd en geld kosten in Afrika.

Ineke

Wisten jullie dat er links wordt gereden in Afrika? En gaat dat altijd goed? Wanneer kunnen we foto's van de watervallen verwachten?