BasenLisette-ZuidelijkAfrika.reismee.nl

Victoria fails en South Luangwa rocks!

Onze laatste stop voordat wij de grens met Zambia over gingen was Kasane. Wij verbleven 2 nachtjes in dit grensdorpje (Zambia, Botswana, Namibië en Zimbabwe), zodat wij de 'afternoon boat tour' konden meemaken en onze was gedaan kon worden.

De boottocht was super, wij hebben heel wat dieren van erg dichtbij kunnen bekijken. Vooral de hippo's en croc's waren erg gaaf! Na 2 dagen lekker eten en flink wat biertjes vertrokken wij in de ochtend naar Livingstone.

In Livingstone (zie wiki voor geschiedenis) slapen wij bij Olga's. Het kleinschalige hotel steunt de lokale bevolking door cursussen en product verkoop. Alle winst gaat naar de locals en ze hebben ook nog eens lekker Italiaans eten, goede koffie en heerlijke wijn! Dit was ongeveer het hoogtepunt van Livingstone, omdat de Victoria watervallen wat tegenvielen door de droogte. Ook waren wij te cheap om de grens over te gaan van Zam naar Zim....dat had misschien nog wel wat kunnen uitmaken. Conclusie, bezoek de falls in het natte seizoen!

Vroeg in de ochtend zijn wij weer op pad gegaan, nu opweg naar het South Luangwa park aan de oost kant van Zambia. Omdat het flink wat Km's zijn, hebben wij halverwege een camping uitgezocht. Rond 7 uur komen wij in het donker aan en worden begroet door de staff. Wij worden naar de camp site geleid en er wordt gezegd dat het restaurant jammer genoeg niet open is (wij wisten niet eens dat er een restaurant was:)). De man vraagt of wij nog houtskool nodig hebben. Wij kunnen niets van de uitspraak maken (Tjaco--> moet zijn Charcoal) en Bas denkt dat de man hem taco's aan het verkopen is haha! Wat een teleurstelling! Na een lekkere BBQ en wat biertjes klimmen wij de tent, want wij moeten weer vroeg op. S'ochtends zien wij opeens hoe super mooi het hoofdgebouw met restaurant en zwembad is en merken wij hoe lekker de douche is (komt hier zelden voor).

Wij komen begin van de middag aan bij het super mooie Track and Trail rivercamp in South Luangwa. Ook daar kamperen wij 2 nachtjes en boeken meteen een wandelsafari voor de volgende ochtend, een massage voor 's middags en een nightdrive voor einde middag. De middag genieten wij nog even lekker van de rust, uitzicht op de hippo's en de olifanten en bavianen die over de camping rennen.

Nadat de buren een bavianen attack hadden overleefd (eten laten liggen en zelf even weggaan) gingen wij ook maar eens BBQ'en met een lekker wijntje. Heerlijk!

Om 6.00 moesten wij weer klaar staan voor de ochtend safari met gids en man met geweer, dit was een super ervaring! Olifanten, leeuwen, ontelbare impala's, bushpigs en een luipaard dat voor ons uit een boom sprong, echt fantastisch!

Na de lunch worden wij opgehaald voor een heerlijke massage met zicht op hippo's in de bush spa, net als Track and Trail ook gerund door Nederlanders.

Aan de einde van de middag gaan wij op een volgende safari, waar wij meerdere luipaarden zien, en hyena's voor de eerste keer tegen komen omdat er een halve impala in een boom hangt. Na de safari eten wij lekker in het restaurant en zwalken wij terug naar onze tent...dit moet onder begeleiding mbt rondlopende hippo's en olifanten! Wat een ervaring!

Grtz,

B&L

Ineke

Wat veel bijzondere ervaringen en prachtige foto's!!

Annette

Weer een prachtig verhaal en bijzondere foto,s. En als je dan een kijkje neemt op de Site van Olga,s besef ik dat er ook nog veel verhalen niet beschreven zijn. Ik blijf nieuwsgierig naar alle verhalen. Voor jullie laatste weekje. Lekker genieten en vooral veel mooie avonturen beleven. XX

Tom

Prachtige natuur, fantastische avonturen en mooie beelden die de concurrentie met de wanddecoratie uit eerder reizen gemakkelijk aan kunnen. Toch ben ik ook benieuwd of de cultuur jullie ook jullie weet te boeien. Nog een prachtige laatste reisweek toegewenst!

Bas & Lisette

Het is prachtig en de tijd gaat super snel, we hebben het idee dat wij nog maar een weekje weg zijn. Wij zijn (nog) niet op hele culturele uitstapjes geweest, maar proberen wel veel met lokalo's (vooral gidsen, bediending, dive masters, kinderen) te praten om er achter te komen hoe zij dingen ervaren. Super interessant! Volgende blog volgt vanmiddag!