BasenLisette-ZuidelijkAfrika.reismee.nl

Van Mal naar Zim door Moz...

Voordat wij uit het groene Zomba vertrokken hebben wij even contact gehad met de ambassade. Dit omdat wij door Noord Mozambique moesten reizen. De Ambassade was gelukkig optimistisch, en ook bij de grensovergang was niemand bezorgd.

De tocht met 2 grensovergangen was vrij lang en wij hadden nog niet echt en goede slaapplek uitgezocht. Rond 5 uur kwamen wij aan bij pumpkin hotel, waar ze ook kampeerplekken verzorgde. De receptioniste van het echt lokaal Zimbabwaanse hotel was alleen echt een leugenachtige domme tr*t...Eerst werd de prijs van een plek verdubbeld, daarna deed het pinapparaat het zogenaamd niet, toen waren er geen faciliteiten waar wij gebruik van konden maken en toen waren ze volgeboekt (o ja, en een hele aftandse kamer was echt belachelijk duur). Na heel veel gezeur en L die zei dat ze gewoon bleef staan tot dat er een oplossing was, omdat ze geen zin meer had om nog verder te rijden, begon er wat te bewegen. Wij kregen een verontschuldiging van de manager, een gratis ontbijt en mochten gebruik maken van de faciliteiten van 1 van de kamers. Van de receptioniste is nooit meer wat vernomen...;)

Na een prima nachtje en lekker ontbijt gingen wij opweg naar Chimanimani via Mutare. Het plan was om in Mutare even boodschapjes te doen en dollars te pinnen...wij wisten dat het lastig zou worden door alle politieke onstabiliteit (bijna geen cash in omloop), maar dit sloeg echt alles. Het bleek uiteindelijk 8 banken, 2 uur en flink wat klotsende oksels te kosten om dollars te krijgen, boodschappen gingen bij de PnP natuurlijk wel vlotjes.

1,5 uur later dan verwacht kwamen wij in Chimanimani bij Frog en Fern aan. Een kleinschalige camping met een aantal cottages gerund door een stel Zimbabwaanse blanke dames. 1 van de dames heeft een foundation waardoor kansarme jongeren (vaak met 1 of geen ouders) uit Chimanimani kans krijgen om (weer) naar school te gaan en te sporten. Na een flinke wandeling naar de bovenste 'pools' van de bridal veil falls hebben wij dan ook super leuk gegolft met 2 jongens...wij zijn dik ingemaakt aangezien zij ondertussen handicap 13 hadden en meededen met nationale wedstrijden.

De volgende ochtend reizen wij naar een zuidelijke grens met Mozambique....