BasenLisette-ZuidelijkAfrika.reismee.nl

Groen Malawi!

Vanuit South Luangwa rijden wij Malawi in, langs Lusaka naar het meer. Na een paar gekke afslagen, wat gemiste bordjes, omgevallen bomen, heel veel koeien en wat eenrichtingsstraatjes komen wij bij CoolRunnings in Senga Bay aan, een groene oase aan het strand. Wij kamperen bijna op het strand voor een appel en een ei en reserveren alvast een lekker visje als diner.

Wij ontmoeten tijdens een biertje een stel aardige Engelsen, na wat aftasten wilden zij graag weten wat wij van de Brexit dachten...Om de goede vrede te bewaren hadden ze het er tijdens de trip nog niet echt over gehad, want het stel waar ze mee reisden was pro Brexit en ze wilden een ruzie voorkomen.

Na leuke gesprekken en een lekker diner zijn wij in bed gesprongen en de volgende ochtend gingen wij met een bootje naar Lizard Island waar wij lekker hebben gesnorkeld tussen heel veel gekleurde visjes. Terug van de trip hebben wij nog wat dingetjes gekocht van ons Zambiaanse geld (moest toch op en dit was meest gunstige wisselkoers...) en zijn na de lunch doorgereden naar het Zomba plateau in het zuiden van Malawi.

Wij kwamen rond 5 uur aan in het dorpje Zomba en de hotels die we hadden uitgezocht waren echt 3x niets. Na wat ge-lonely-planet zijn wij het plateau opgereden, ondanks dat het al donker werd. Boven kwamen wij bij een ramvolle camping aan, waar wij nog eventueel wel zouden kunnen verblijven....toch zijn wij nog even doorgereden omdat een nachtje in een echt bed ondertussen geen overbodige luxe is. Rond half 7 komen wij aan bij het mooie Ku Chawe hotel waar wij meteen het restaurant inrennen:)

In de ochtend regelen wij een lokale gids voor een 3 urige wandeling over het groene Zomba plateau en genieten wij van het heerlijke ontbijtbuffet met uitzicht.

De wandeling langs watervallen en vergezichten (Emperors en Queens view) was erg mooi en wanneer wij terugkomen kunnen we meteen aanschuiven voor de lunch. In de middag hebben wij niets gepland, maar omdat wij toch nog wat zaken moeten regelen besluiten we om nog een nachtje te blijven. De tuin is prachtig, dus wij zitten heerlijk met de lonely planet, internet en een paar drankjes te genieten. Wij komen er achter dat gin tonics 2 dollar kosten????, jammer genoeg was het glas Blue Label van Bas wel wat aan de dure kant...

Sochtends ontbijten wij weer heerlijk en maken ons klaar voor een dag met 2 grensovergangen (Malawi/Mozambique en Mozambique/Zimbabwe). Opeens zien wij 2 handjes boven het buffet uitsteken en steeds een muffin verdwijnen....L roept opeens AAP AAP!! Het blijkt een sneaky Baviaan te zijn die via een flinke omweg naar binnen is geglipt. Bas rent naar de Baviaan toe, maar alleen wanneer een kleine Malawiaanse kerel maar de baviaan toestampt is hij pas onder de indruk en begint hij met alle muffins onder 1 arm te rennen. De bediening zet een buitendeur open en de Baviaan rent langs de tafel waar L zit en gaat buiten uitgebreid de muffins zitten oppeuzelen....geen muffins voor ons vandaag...

Grtz,

B&L

Tom

Dat Bas zich tussen de wilde baviaan en Lisette als een alfa mannetje opstelde tekent dat Lisette volledig in de roedel is opgenomen. Dat de tegenpartij er nog niet door geïmponeerd wordt is een kwestie van tijd en leren. Gelukkig heeft het genieten van de mooie beelden en minder spannende ontmoetingen de overhand.